's-Hertogenbosch / Schijndel - Gedeputeerde Staten besloten gisteren dinsdag 24 februari om voor 2015 voor € 9.780.500 beschikbaar te stellen voor de cofinanciering van 108 regionale uitvoeringsprogramma’s in Brabant. Met de uitvoering deze 108 fiets-, openbaar vervoer-, bereikbaarheid- en verkeersveiligheidsprojecten worden mobiliteitsknelpunten in Brabant aangepakt. In de GGA* regio Den Bosch, waar Schijndel onder valt, staan er in het regionaal uitvoeringsprogramma 2015 voor de gemeente Schijndel dit jaar geen infrastructurele projecten op de lijst, vorig jaar was dit wel het geval. Wel staat er een pakket zogenaamde mensgerichte maatregelen op de lijst voor Schijndel. Allerlei projecten gericht op verkeersveiligheid zoals bijvoorbeeld een fietsverlichtingsactie, het Brabants Verkeersveiligheidslabel op basisscholen en andere acties en projecten. Het pakket mensgericht van gemeente Schijndel omvat voor 2015 circa € 50.000,-- aan maatregelen. * GGA=gebiedsgerichte aanpak Schijndel doet veel aan verkeersveiligheid in 2015, meer dan in de vorige jaren. Met name ook voor de senioren, aangezien 2015 het 'Jaar van de Senioren' is waarin we ons in heel Brabant richten op deze kwetsbare doelgroep in het verkeer. Dit valt allemaal onder de brabantbrede campagne ‘Help Brabant op weg naar Nul verkeersdoden’.
Projecten en acties in Schijndel
- Brabants Verkeerslabel [BVL] voor 8 basisscholen
- Dode hoek stickers voor op vrachtwagens en bestelwagens tbv chauffeursvereniging
- Folder Rij Wijs (opfrissen informatie voor mensen die hun rijbewijs verlengen en ook voor nieuwe rijbewijsbezitters)
- Fietstraining en autotraining voor ouderen/senioren
- Scootmobieltraining voor ouderen/senioren
- Dynamische snelheidsdisplay (waaraan af te lezen is of je te hard rijdt)
- Inzetten van VVN
- Fietsverlichtingscampagne in het najaar voor scholieren
- Nationale buitenspeeldag in wijken
- JongLeren in het verkeer: project gericht op jonge kinderen van 0-4 jaar op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen, en op hun ouders.
Regio GGA Den Bosch
Informatie over het regionale uitvoeringsprogramma voor 2015 in regio GGA Den Bosch vindt u hieronder. De uitvoeringsprogramma’s zijn tot stand gekomen in samenwerking met gemeenten, Rijkswaterstaat en maatschappelijke organisaties. Provinciale Staten worden over het door Gedeputeerde Staten gisteren genomen besluit via een Statenmededeling geïnformeerd.
Samen aan de slag voor veiliger fietsen en rijden in regio ‘s-Hertogenbosch
De tien gemeenten in de GGA-regio ‘s-Hertogenbosch [waaronder de gemeente Schijndel] zijn eind november 2014 akkoord gegaan met een pakket aan maatregelen om in 2015 de bereikbaarheid en mobiliteit in de regio verder te verbeteren. Het bestuurlijk overleg heeft op 20 november 2014 goedkeuring gegeven aan het regionaal uitvoeringsprogramma 2015. De provincie stelt circa 3,1 miljoen euro subsidie beschikbaar.
Flink aantal maatregelen in de regio met circa 3,1 miljoen provinciale subsidie
Het uitvoeringsprogramma 2015 telt 26 projecten waarvan 14 infrastructurele projecten, 10 mensgerichte projecten en 2 projecten die betrekking hebben op het Openbaar Vervoer. Van de 14 infrastructurele projecten hebben er 12 betrekking op de realisatie van fietspaden of fietsstraten en 2 op andere fietsvoorzieningen zoals fietsenstallingen en het verwijderen van fietspaaltjes ter verbetering van de fietsveiligheid.
Bij de infrastructurele projecten gaat het in 2015 vooral om de aanleg of verbetering van fietsvoorzieningen. Zo worden er een aantal vrijliggende fietspaden aangelegd of verbeterd in de gemeenten Sint-Oedenrode, Vught, ’s-Hertogenbosch en Oss. Daarnaast worden fietsparkeervoorzieningen geplaatst in het centrum van Vught en worden fietsstraten gerealiseerd in Sint-Michielsgestel, Oss en ’s-Hertogenbosch. De projecten variëren in omvang van kleinere projecten tot grootschalige ingrepen. In bijna alle projecten is het doel om ervoor te zorgen dat fietsers zich veilig, comfortabel en snel kunnen voortbewegen richting school, werk, voorzieningen en thuis.
Help Brabant op weg naar nul verkeersdoden
Brabant streeft naar nul verkeersdoden. We vinden ieder slachtoffer er één teveel en daarom streven we met z’n allen naar nul verkeersdoden in Brabant. In 2015 wordt door alle Brabantse regio’s ingezet op projecten voor Senioren (vanaf 65 jaar) omdat dit een kwetsbare doelgroep is in het verkeer. Ook in de regio ’s-Hertogenbosch wordt in 2015 een fiks aantal projecten uitgevoerd om het aantal verkeersongevallen waarbij senioren betrokken zijn te verminderen. Dit gaat vooral om projecten waarbij de focus ligt op het gedrag van verkeersdeelnemers. Zo organiseren verschillende gemeenten fietstrainingen voor senioren. Ook worden scootmobiel-cursussen en autotrainingen georganiseerd om de theoriekennis van de senioren op te frissen en te oefenen in de praktijk. En er wordt Brabantbreed een verkeersquiz georganiseerd voor senioren.
Andere mensgerichte maatregelen die in de tien gemeenten uitgevoerd gaan worden zijn het succesvolle BOB-project waarbij de gevaren van alcoholgebruik in het verkeer aan de orde worden gesteld. En het project Shotgun dat gericht is op de bijrijder naast de jonge bestuurder. Verder wordt de succesvolle regionale verkeersquiz voor leerlingen van groep 8 in 2014 opnieuw door Veilig Verkeer Nederland (VVN) uitgevoerd voor alle gemeenten in de regio. In het najaar van 2015 vindt de regionale fietsverlichtingsactie weer plaats met voor het eerst het project Fietsalert van jongerenstichting Team Alert.
GGA-regio ’s-Hertogenbosch
GGA-regio ’s-Hertogenbosch staat voor de samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer tussen tien gemeenten. De gemeenten Boxtel, Haaren, ’s-Hertogenbosch, Heusden, Maasdonk, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Oss, Schijndel en Vught nemen deel aan deze samenwerking. Vanaf 1 januari 2015 maakt gemeente Maasdonk onderdeel uit van gemeenten ’s-Hertogenbosch en Oss. Naast de gemeenten maken ook de provincie, Rijkswaterstaat en de politie deel uit van het samenwerkingsverband. De samenwerking heeft als doel bij te dragen aan een bereikbare, verkeersveilige en leefbare regio.
Gedeputeerde Staten hebben op 24 februari 2015 een definitief besluit genomen over de toekenning van deze cofinanciering. Daarna kunnen de gemeenten en de regio aan de slag met de projecten en maatregelen.
Achtergrondinformatie
GebiedsGerichte aanpak verkeer en vervoer
De provincie werkt samen met gemeenten, Rijkswaterstaat en andere organisaties volgens een GebiedsGerichte Aanpak (GGA). Op regionaal niveau werken de partners samen om bestaande verkeers- en vervoersproblemen op te lossen.
Door een GebiedsGerichte Aanpak kunnen de GGA-partners rekening houden met specifieke geografische en sociaal-economische kenmerken voor de regio. Daarnaast wordt ook gekeken naar problemen die (gemeente-)grensoverschrijdend zijn. De partners binnen de regio, maar ook de regio’s onderling werken sàmen aan oplossingen voor de bestaande verkeers- en vervoersproblemen. Op deze manier worden de problemen in hun geheel bekeken.
De integraal bedachte oplossingen zijn effectiever en gunstig voor de reiziger. Deze kijkt immers niet naar gemeentegrenzen, maar wil gewoon zo snel mogelijk, veilig en met een betrouwbare reistijd van deur tot deur reizen.
5 Brabantse regio's en de B5
De GGA-partners werken samen in 5 regio’s: Noordoost, ’s-Hertogenbosch, Midden-Brabant, Breda en West-Brabant. Ook het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) is betrokken, maar heeft haar eigen bevoegdheid.
Naast deze samenwerking in regio’s, werkt de provincie samen met de 5 grote steden; Breda, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Helmond, Eindhoven en het SRE. Zij vormen de B5 en richten zich op het stedelijk netwerk BrabantStad.
Organisatie binnen de regio
In iedere GGA-regio vindt er bestuurlijk en ambtelijk overleg plaats. De partners wisselen informatie uit, stemmen projecten op elkaar af en brengen nieuwe initiatieven in. Een regiocoördinator (extern) begeleidt de processen in de regio. Daarnaast werken er bij de provincie ook regiocoördinatoren (intern)/ accountmanagers voor de regio. Zij houden contact met de regio en stemmen af binnen de provincie.